نقش محوری مراقبتهای پرستاری در مدیریت دیابت نوع 2

 9 مارس2017- مراقبتهای بهداشتی اولیه توسط پرستاران آموزش دیده به طور قابل توجهی در مدیریت دیابت نوع 2  و کاهش تأخیر در درمان بیماران با انسولین، اهمیت دارد.

در اکثر دستورالعمل‌های بهداشتی درمان زود هنگام بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با انسولین به منظور بهبود سلامت بلند مدت و کاهش عوارض این بیماری مانند اختلالات بینایی، کلیوی و اعصاب توصیه شده است، اما اغلب موانع بالینی این کار را به تأخیر می‌اندازد.

در مطالعه‌ای که در 74 کلینیک بهداشتی اولیه در سراسر استرالیا توسط پرفسور Furler انجام گردید، یک مدل جدید از مراقبتهای بهداشتی بررسی شد که نتایج آن بیانگر تفاوت چشمگیری در درمان بیماران با انسولین بود.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی British Medical Journal منتشر شد. در این مقاله فواید برنامه‌ی 'Stepping Up' که در آن پرستاران در شروع درمان بیماران با انسولین بعنوان بخشی از مراقبت‌های معمول نقش داشتند، برجسته شد. 70 درصد از بیماران شرکت کننده در برنامه‌ی 'Stepping Up' درمان با انسولین را آغاز کردند در حالیکه تنها 22 درصد از بیماران که تحت مراقبتهای سنتی مدیریت دیابت بودند به درمان با انسولین رو آوردند.

پرفسور Furler گفت: با تمرکز بر افزایش نقش پرستان آموزش دیده و راهنمایی توسط یک پرستار معتبر که آموزشهای دیابت را به بیماران ارائه می‌دهد، این مدل بدون نیاز به منابع اضافه تر و تنها با استفاده از منابع موجود، می‌تواند نتایج بهتری را ایجاد کند.

این تیم تحقیقاتی به مقایسه‌ی گروه شرکت کننده در برنامه‌ی 'Stepping Up' که در آن مشاوره ی پرستاری و آموزش و نظارت پرستاران بر درمان بیماران انجام می‌شد، با بیماران گروه کنترل که تحت مراقبتهای بهداشتی معمول بودند، پرداختند.

 درمجموع 266 بیمار در 74 مرکز در سراسر استرالیا در برنامه‌ی مراقبتی 'Stepping Up' شرکت کردند، مقدار هموگلوبین A1c این بیماران پس از 12 ماه بطور چشمگیری بهبود یافت، همچنین عوارض دراز مدت بیماری دیابت نظیر بیماری کلیوی و چشمی در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته بود. بر اساس این نتایج، اجرای روش مراقبتی 'Stepping Up' فراتر از شروع زودهنگام درمان با انسولین است و شامل درمان و مراقبت دقیق و سختگیرانه از دیابت می‌باشد. این برنامه‌ قرار است توسط شبکه ‌ی بهداشت و درمان‌ شمال غرب ملبورن اجرا شود.

پرفسور Furler گفت: دیابت نوع 2 همچنان یک مشکل بهداشتی عمده است، تا سال 2030 نزدیک به 600 میلیون نفر در سراسر جهان به T2D مبتلا خواهند شد، درنتیجه ارائه مراقبت‌های بالینی نوآورانه به بیماران مبتلا به T2D یک اولویت فوری جهانی است.

در استرالیا بیش از یک میلیون نفر به دیابت نوع 2 (T2D) مبتلا هستند، علاوه بر این از هر 34 فرد بالغ یک نفر به دیابت مبتلا می‌باشد که از ابتلا خود به این بیماری مطلع نیست.

 منبع و سایت خبر:

BMJ, 2017; j783 DOI: 10.1136/bmj.j783

www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170309120600.htm